fredag 7. mars 2014

Johannes 3:22-35

22 Etter dette kom Jesus og disiplene Hans til Judealandet, og der holdt Han seg sammen med dem og døpte.
23 Nå døpte også Johannes i Ainon nær Salim, fordi det var mye vann der. Og folk kom og ble døpt.
24 For Johannes var ennå ikke blitt kastet i fengsel.
25 Da oppsto det uenighet mellom noen av Johannes’ disipler og jødene om renselsen.
26 De kom til Johannes og sa til ham: «Rabbi, Han som var sammen med deg på den andre siden av Jordan, Han som du vitnet om, se, Han døper, og alle kommer til Ham!»
27 Johannes svarte og sa: «Et menneske kan ikke få noe hvis det ikke er gitt ham fra Himmelen.
28 Dere kan selv bevitne at jeg sa: Jeg er ikke Kristus, men: Jeg er blitt sendt foran Ham.
29 Den som har bruden, er brudgommen. Men brudgommens venn, som står og hører på ham, gleder seg stort over å høre brudgommens røst. Denne min glede er altså blitt fullkommen.
30 Han skal vokse, men jeg skal avta.
31 Han som kommer ovenfra, er over alle. Den som er av jorden, er jordisk og taler jordisk. Han som kommer fra Himmelen, er over alle.
32 Og det Han har sett og hørt, det vitner Han om, og Hans vitnesbyrd er det ingen som tar imot.
33 Den som har tatt imot Hans vitnesbyrd, har bekreftet at Gud er sannferdig.
34 For Han som Gud har utsendt, taler Guds Ord, for Gud gir ikke Ånden etter mål.
35 Faderen elsker Sønnen og har gitt alt i Hans hånd.
36 Den som tror på Sønnen, har evig liv. Men den som ikke vil tro Sønnen, skal ikke se livet, men Guds vrede blir over ham.»

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar